EPPEN, August 2014
Doğalgaz Dağıtım Şirketlerinin Tarifelerinde
Revizyon Düzenlemesi
07 Ağustos 2014
tarihli Resmi Gazete’de yayımlanan 5120-1 sayılı EPDK Kararına göre; “doğal gaz
dağıtım şirketlerinin perakende satış tarifelerinin düzenlenmesinde esas alınan
kademeler bazında tüketim miktarları tahmini kapsamında oluşması öngörülmüş
toplam gelir ile kademe bazında gerçekleşen tüketim miktarları kapsamında
oluşan toplam gelirin pozitif veya negatif yönde % 10 ve üzeri sapma göstermesi
halinde, içinde bulunulan tarife uygulama döneminin kalan süresine ilişkin
tüketim tahminlerinin gözden geçirilerek tarife revizyonu yapılmasına, bu
revizyonun geçmiş döneme ilişkin düzeltme niteliğinde olmamasına ve belirlenen
sapma yüzdesini aşmayan sapma oranları gerçekleştiğinde tarife revizyonu
yapılmamasına karar verilmiştir.”
Düzenlemenin
genel çerçevesi ve amacı nedir?
Tarife
hesaplamalarında genel olarak iki farklı yöntemin kullanıldığını görmekteyiz;
- Performansa
dayalı düzenleme (incentive regulation)
- Maliyet+ düzenlemesi
(cost-plus regulation)
Türkiye elektrik
ve doğalgaz mevzuatı performansa dayalı tarifenin uygulanmasını öngörmüştür.
Performansa
dayalı yöntemde genel olarak kendi içerisinde ikiye ayrılıyor;
- Fiyat tavanı
düzenlemesi (price cap regulation)
- Gelir tavanı
düzenlemesi (revenue cap regulation)
Doğalgaz iletim,
depolama ve elektrik tarifelerinde gelir tavanı düzenlemesi uygulanırken,
gerekçesi hiç bir yerde yazmamasına rağmen doğalgaz dağıtım sektöründe fiyat
tavanı düzenlemesinin uygulanması öngörülmüştür. Maalesef genelde Kanunlarımız
dahil olmak üzere mevzuatımızın gerekçe bölümleri çok detaylı yazılmıyor. Kanun
yazılırken doğalgaz dağıtım sektöründe bu uygulamanın seçilmiş olmasının
gerekçesi de bir yerde yok. Benim şahsi düşünceme göre o yıllarda fiyat
tavanının benimsenmesi, dağıtım şirketlerinin çalışmalarının teşvik edilmesi ve
bu yolla tüketim artışının sağlanması amacıyla ortaya çıkmıştır. Hızlı bir
şekilde bütün illere doğalgazı ulaştırmak ve tabii bu arada al ya da
yükümlülüğünden kurtulmak ilk akla gelebilecek gerekçeler.
Öte yandan fiyat
tavanı uygulaması, düzenlenen şirketler için çok önemli riskler veya fırsatları
içerebilmekte. Bu uygulamada, dağıtım şirketinin yapmış olduğu yatırım
giderleri belirlenen sürede (doğalgaz dağıtımında bu süre 22 yıl) amortismana
tabi tutulur ve şirketin varlık tabanına Makul Getiri Oranı (bizdeki uygulamada
WACC) uygulanır. Bu tutar işletme gideri öngörüsü ile toplanarak şirketin elde
etmesi beklenen gelir seviyesi bulunur. Elde edilmesi gereken gelir seviyesi
için 100 TL diyelim. Bunun yanı sıra tarife dönemi (doğalgaz dağıtım
tarifelerinde 5 yıl) için bir tüketim öngörüsü yapılır. 20 m3 diyelim. Gelirin
tüketime bölünmesiyle tarife hesaplanır. Tabi bu genel unsurların yanı sıra
hesaplamalarda birçok detay da yer almakta.
Bu basit örnekte tarife 5 TL/m3 oluyor. Eğer şirket 20 m3 dağıtmak
yerine 25 m3 dağıtırsa 125 TL gelir elde edecektir. 16 m3 dağıtırsa 80 TL gelir
elde edecektir. Yani uygulama ödül ve risk barındırmaktadır. Fiyat tavanı
düzenlemesinde sadece çok aşırı artışlarda ya da düşüşlerde tarife dönemi
içerisinde tarife revizyonu öngörülür. Geçmişte elde edilen fazla ya da eksik
gelire dokunulmazken hemen yeni bir tarife yapılır.
Özetle doğalgaz
dağıtım şirketleri için fiyat tavanı uygulanarak tüketim artışı yönünde çalışmaları
teşvik edilmiştir.
Gelir tavanı
düzenlemesinde ise fazla ya da eksik elde edilen gelirler bir sonraki tarife
döneminde düzeltmeye tabi tutulur. Yukarıdaki örnekte 25 m3 dağıtırsa, bir sonraki dönemde 25 TL
fazla getirisi geri alınır. 16 m3 dağıtırsa bir sonraki dönemde şirkete 20 TL
ilave gelir verilir.
Bu kadar teknik
açıklamadan sonra son uygulamaya bakarsak, fiyat tavanı yönteminin revizyon
uygulamasının netleştirildiğini görüyoruz. Yani bir dağıtım şirketinin herhangi
bir tüketim kademesine yönelik olarak 20 m3 tüketim öngörüsü varsa ve o
kademede yer alan müşteriler 18 m3 den az ya da 22 m3 den fazla tüketirlerse bu
2 m3 eksik veya fazla tüketimden kaynaklanan gelir farklılığını şirket
üstlenecek ya da kazanacaktır. Ancak uygulama ile şirketin daha fazla risk ya
da ödül almasının önüne geçilmiş olup yeni rakamlarla tarifenin revize edilmesi
düzenlenmiştir.
No comments :
Post a Comment