Düzenleme Etkililiği: Türkiye Doğal Gaz Dağıtım Sektörüne Yönelik Bir İnceleme
(Doktora Tezi-Özet)
Okan YARDIMCI
Özellikle Avrupa’da
yaşanan yapısal reformun etkisi altında kabul edilmiş olan Doğal Gaz Piyasası
Kanunu ile Türkiye doğal gaz sektörüne yönelik liberal bir piyasa modeli
hedeflenmiştir. Bu model içerisinde, rekabete açılabilen alanlarda rekabetin
sağlanması, doğal tekel niteliğini haiz alanlarda ise rekabet ortamının sonuçlarını
üretecek düzenlemeler yapılması planlanmıştır.
Kanunun amaç
kısmında belirtilmiş olan; doğal gazın kaliteli, sürekli, ucuz, rekabete dayalı
esaslar çerçevesinde çevreye zarar vermeyecek şekilde tüketicilerin kullanımına
sunulmasına yönelik hedefler; özellikle doğal tekel alanlarda etkili düzenleme
yapma ihtiyacını doğurmaktadır. Şebeke yatırımlarının yoğun olduğu bu özel alanlara
yönelik yapılan düzenlemelerin sonuçları ve düzenlenen şirketlerin
performansları, düzenleme otoritesinin başarısını test edebileceğimiz önemli
araçlardan bir tanesidir.
Bu çalışmada,
Türkiye doğal gaz dağıtım sektörüne yönelik uygulamalar ve dağıtım şirketlerine
yönelik verimlilik, etkinlik ve hizmet kalitesi analizleri yoluyla; dağıtım
sektöründe düzenleme etkililiği incelenmiştir. Piyasa modeliyle hedeflenmiş
olan yapının temel unsurlarına değinilmekle birlikte; sonuçlar, piyasa
başarısızlığının test edilmesi gibi iktisadi yaklaşımlara ilişkin çıkarımlardan
ziyade, düzenleme etkililiği boyutunda ele alınmıştır.
Bu kapsamda, doğal
gaz dağıtım faaliyetine yönelik yapılan önemli düzenlemeler, planlanan ile
gerçekleşen arasındaki farklılıklar çerçevesinde ve düzenleme ekonomisi
boyutuyla analiz edilmiş ve gerçekleştirilen bazı düzenlemelerin etkili sonuçlar
vermediği görülmüştür. Kamu-özel sektör şirketlerine yönelik karşılaştırmalar, şirketlerin
performansları ve araştırma ve geliştirme harcamaları incelendiğinde piyasa
modeli ile beklenen yapıdan uzaklaşıldığı anlaşılmaktadır.
Türkiye doğal gaz dağıtım
şirketlerinin uyguladıkları tarifeler, Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu
tarafından belirlenmektedir. Bu belirleme yapılırken popüler bir teşvik yöntemi
olan, fiyat tavanı yöntemi kullanılmaktadır. Genel olarak teşvik yöntemlerinin
şirketleri, maliyetleri düşürmek yoluyla verimliliğe sevk ettiğini; öte yandan
hizmet kalitesi açısından isteksizliğe yönelttiğini söylemek mümkündür. Dağıtım
şirketlerinin verilerinden hareketle yapılan ampirik bir çalışma ile Türkiye
doğal gaz dağıtım şirketleri verimlilik ve hizmet kalitesi çerçevesinde incelenmiştir.
Şirketlerin verimlilik skorları Veri Zarflama Analizi gibi parametrik olmayan bir
yöntem ve Stokastik Sınır Analizi gibi parametrik bir yöntem ile
belirlenmiştir. Aynı dağıtım şirketleri hizmet kalitesi skorları açısından da
sıralanmış ve verimlilik ile hizmet kalitesi arasındaki ilişki irdelenerek
verimli şirketlerin hizmet kalitesinden ödün verdikleri sonucuna ulaşılmıştır.
Netice itibariyle, gerçekleştirilen
düzenlemeler yoluyla, doğal gazın yaygınlaştırılması yönündeki temel amaca ulaşıldığı;
ancak tüketicilerin yüksek maliyetlere ya da düşük hizmet kalitesine katlanmak
zorunda oldukları bir yapının tesis edildiği anlaşılmıştır. Sektörün gelişimine
ve özellikle Aratırma ve Geliştirme yatırımları yoluyla maliyetlerin
düşürülmesine yönelik uygulamaların etkili bir şekilde gerçekleştirilmediği görülmüştür.
Elde edilen sonuçlar, kısmen düzenleme başarısızlığı olarak
değerlendirilmiştir.
Tez No: 434299
22.06.2019 tarihine kadar kullanımı yazar tarafından kısıtlanmıştır.
Great blog post, thanks for sharing
ReplyDelete